====== Instalacja systemu OpiekunWEB ======
**Uwaga!** Witryna odnosi się do starszej wersji programu **OpiekunWEB 4**. \\
Opis najnowszej wersji **OpiekunWEB 5** znajdziesz pod [[http://pomoc.opiekunweb.pl/!opiekun5/doku.php|tym adresem]].
===== Instalacja agenta OpiekunWEB =====
Instalację systemu opiekun należy rozpocząć od instalacji [[agent:start|Agenta]]. Do instalacji Agenta potrzebne będą:
* [[https://pliki.opiekun.pl/opiekunweb/opiekunweb-instalator.exe| Plik instalacyjny Agenta]]
* **Login** - którym jest adres email podany przy rejestracji oraz
* **Hasło** - tymczasowe hasło otrzymane z **SoftStory** lub stałe hasło, które ustawiliśmy w [[webapp:changepassword|Aplikacji Webowej]]
**Agenta** instalujemy na komputerach uczniowskich zgodnie z warunkami licencji.
Minimalne wymagania systemowe to:
* Windows XP: Service Pack 3
* Windows Vista: Service Pack 2
* Windows 2008: Service Pack 1
* Windows 7: Service Pack 1
* Windows 8
* Windows 10
**Uwaga.** Wcześniejsze wersje Opiekuna: **OpiekunNET**, **Opiekun Ucznia** nie współdziałają z OpiekunWEB i konieczna jest ich dezinstalacja. Instalator OpiekunWEB o ile to możliwe podejmie próbę dezinstalacji, lub wyświetli komunikat o konieczności wykonania tej operacji przez użytkownika. Więcej o dezinstalacji starszych wersji Opiekuna znajdziesz na końcu tego rozdziału.
W czasie instalacji **Agenta** warto zamknąć wszystkie przeglądarki internetowe w czasie instalacji **Agenta** oraz wyłączyć antywirus jeśli taki jest zainstalowany.
Po instalacji **Agentów** system jest gotowy do użycia. Już możemy uruchomić [[webapp:start|Aplikację Webową]] aby zmieniać ustawienia np. poziom filtrowania.
===== Instalacja Konsoli =====
[[https://pliki.opiekun.pl/opiekunweb/opiekunwebkonsola-instalator.exe| Plik instalacyjny Konsoli]]
Instalacja [[console:start|Konsoli]] jest opcjonalna, jednak zalecamy ją jeśli w szkole jest więcej niż 10 komputerów objętych kontrolą **Opiekuna**. **Konsole** instalujemy na komputerach opiekunów pracowni komputerowych i/lub nauczycieli. Nie zalecamy instalowania **Konsoli** na komputerach uczniowskich ze względów bezpieczeństwa aczkolwiek nie ma tu przeciwwskazań technicznych. Do instalacji **Konsoli** potrzebny nam będzie ten sam login i hasło, które użyliśmy do instalacji **Agenta** oraz plik instalacyjny, który znajdziesz [[http://pliki.opiekun.pl/opiekunweb/opiekunwebkonsola-instalator.exe|tutaj]].
Po zainstalowaniu i uruchomieniu **Konsoli** powinniśmy na liście komputerów zobaczyć wszystkie komputery, na których zainstalowaliśmy **Agentów**.
Nie ma limitów licencyjnych związanych z liczbą zainstalowanych **Konsol**. Można ich zainstalować tyle ile jest nam potrzebne.
Aby zainstalować konsolę potrzeba mieć nowszy Windows, min. Windows 7 a najlepiej Windows 10. Konsola OpiekunWEB nie będzie działała z Windows XP i Windows Vista.
===== Dezinstalacja starszych wersji programu Opiekun =====
Może się tak zdarzyć, że na komputerze zainstalowana jest stara wersja **Agenta OpiekunNet**, który nie był nigdy podłączony do żadnej Konsoli, "nie zna" więc hasła, którego używaliśmy do logowania się do **Konsoli**. W takim wypadku należy podczas jego dezinstalacji wpisać nazwę użytkownika: OpiekunAdmin, pole hasła pozostawić puste a następnie - kliknąć przycisk OK.
**Tematy powiązane:**
* [[agent:start|]]
* [[console:start|]]
* [[webapp:start|]]
===== Konfiguracja pracowni z Windows Vista na komputerach uczniów =====
Jeśli na komputerach uczniów jest Windows Vista to poniższa informacja może dotyczyć Państwa pracowni.
=== Instalator Agenta OpiekunWEB nie uruchamia się ===
Windows Vista domyślnie uniemożliwia uruchomienie programów pobranych z Internetu - ze względów bezpieczeństwa. Aby rozwiązać problem należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na plik instalatora, wybrać **właściwości pliku** a następnie (u dołu okna) kliknąć przycisk **Odblokuj**.
{{ :screenshot_20161021_111318.png?direct | }}
=== Wymagana poprawka KB971513 ===
Program OpiekunWEB wymaga uaktualnienia Windows Vista do najnowszej wersji. W niektórych przypadkach nie jest w stanie samodzielnie zainstalować aktualizacji Windows - w takim przypadku wyświetlany jest komunikat: "Błąd instalacji Windows: KB971513. Aby kontynuować zainstaluj ręcznie."
Aby rozwiązać problem należy zainstalować potrzebną aktualizację. Można ją pobrać ze stron SoftStory. W zależności od wersji systemu operacyjnego instalujemy \\
wersję 32 bitową: [[http://pliki.opiekun.pl/aktualizacje/Windows6.0-KB971513-X86.msu|Windows6.0-KB971513-x86]] \\
lub 64 bitową: [[http://pliki.opiekun.pl/aktualizacje/Windows6.0-KB971513-X64.msu|Windows6.0-KB971513-x64]]
Może się okazać, że poprawka jest już zainstalowana - natomiast instalator **OpiekunWEB** nie potrafi tego wykryć. W takiej sytuacji należy nakazać mu instalację bez sprawdzania czy aktualizacja jest zainstalowana na komputerze. Zaawansowani użytkownicy mogą uruchomić instalator z linii komend w następujący sposób:
''opiekunweb-instalator \nocheckkb''
Mniej zaawansowani użytkownicy mogą skorzystać z metody wykorzystującej skrót Windows. Metoda ta opisana jest na [[install:nocheckkb|tej stronie]].
=== Instalacja w Windows Vista "zawiesza się" ===
Czasem na niektórych komputerach podczas instalacji agenta OpiekunWEB pojawia się problem.
Proces instalacji agenta OpiekunWEB zatrzymuje się na aktualizacji Windows KB971513.
Aby rozwiązać ten problem należy zainstalować po kolei 4 aktualizacje, są one do pobrania w archiwum ZIP:
[[http://pliki.opiekun.pl/aktualizacje/WindowsVista-UpdateProblem.zip|Windows Update w Vista]] \\
===== Pracownie z serwerem SBS gdzie działa Microsoft ISA =====
W pracowniach z serwerem SBS mogą wystąpić trudności z instalacją lub prawidłowym działaniem agenta OpiekunWEB. To samo może dotyczyć konsoli OpiekunWEB.
Aby rozwiązać ten problem:
* [[isa_server_rules|Mogą Państwo dodać odpowiednie reguły do Microsoft ISA]]
* [[turn_off_isa_server|Można całkowicie wyłączyć Microsoft ISA]]
===== Pracownia z antywirusem AVG Business Security =====
Dla prawidłowej pracy agenta OpiekunWEB należy skonfigurować "Ulepszoną zaporę" programu AVG Business Security.
W opcjach komponentu "Ulepszona zapora" antywirusa AVG należy dodać 4 nowe reguły dotyczące pakietów.
Reguła 1 - Zezwalaj na przychodzące połączenia TCP na adres 127.0.0.1
Reguła 2 - Zezwalaj na wychodzące połączenia TCP na adres 193.70.127.165
Reguła 3 - Zezwalaj na przychodzące połączenia TCP na port lokalny 8383
Reguła 4 - Zezwalaj na przychodzące połączenia TCP na port lokalny 8386
Aby otworzyć okno konfiguracji reguł pakietów "ulepszonej zapory" antywirusa AVG Busienss należy:
- Uruchomić program AVG Business
- Z prawej strony u góry kliknąć "Menu", pojawi się większe menu.
- Z lewej strony u góry kliknąć "Ustawienia", pojawi się okno ustawień.
- Z lewej strony wybrać zakładkę "Komponenty"
- Na liście komponentów odszukać element "Ulepszona zapora" i kliknąć przycisk "Dostosuj"
- Na samym dole okna z prawej strony kliknąć przycisk "Reguły dotyczące pakietów".
Po dodaniu powyższych reguł dot. pakietów należy klikać przycisk "Przenieś w górę" aby znalazły się one na samej górze listy reguł.
Możesz kliknąć na poniższy obraz aby uzyskać powiększenie.
{{ :agent_opiekunweb_avg_busienes_edition_18.png?direct&400 |http://pomoc.opiekunweb.pl/lib/exe/fetch.php?media=agent_opiekunweb_avg_busienes_edition_18.png}}