**Uwaga!** Witryna odnosi się do starszej wersji programu **OpiekunWEB 4**. \\
Opis najnowszej wersji **OpiekunWEB 5** znajdziesz pod [[http://pomoc.opiekunweb.pl/!opiekun5/doku.php|tym adresem]].
**OpiekunWEB** jest sukcesorem popularnych programów Opiekun Ucznia oraz **OpiekunNET**. Łączy w sobie zalety obu tych programów: prostota obsługi oraz zaawansowane funkcje zarządzania. **OpiekunWEB** został napisany od podstaw na podstawie doświadczeń, które wynieśliśmy z poprzednich wersji oraz uwag i oczekiwań użytkowników. Podstawową zmianą jest to, że **OpiekunWEB** nie jest pojedynczym programem lecz ekosystemem składającym się z wielu programów oraz usług współpracujących ze sobą w celu jak najlepszego zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb użytkowników. Ekosystem ten przedstawiony jest na poniższej ilustracji:
{{ :opiekunweb-schemat2.png?direct&600 |}}
Jak widać składa się on z trzech elementów: części serwerowej, oprogramowania działającego w szkole oraz aplikacji webowej dostępnej z każdego miejsca z dostępem do Internetu.
===== Oprogramowanie serwerowe =====
Usługi działające na serwerach **SoftStory** są odpowiedzialne za przechowywanie danych oraz wszelkich ustawień. Dzięki temu konfigurację systemu (np. jakie kategorie stron mają być blokowane) można przeprowadzić z dowolnego miejsca. Również historia zablokowanych stron jest dostępna z dowolnego miejsca. Przydatne to jest szczególnie w sytuacji reinstalacji komputerów uczniowskich – żadne dane nie są tracone – po zainstalowaniu oprogramowania na komputerze ucznia ustawienia są pobierane z serwera i komputer jest gotowy do działania.
===== Oprogramowanie działające w szkole =====
W szkole działają dwa rodzaje programów **Agenci** – zainstalowani na komputerach uczniowskich oraz **Konsola** (opcjonalnie) zainstalowana na komputerze nauczyciela/administratora pracowni.
==== Agent ====
**Agent** to kluczowy program, odpowiedzialny za wszystkie funkcje, dla których używamy **OpiekunaWEB**: m.in. filtrowanie Internetu, zarządzanie komputerami, podgląd ekranów itd. Jego instalacja jest niezbędna dla działania systemu. Więcej o **Agencie** znajdziesz w rozdziale [[agent:start|]]
==== Konsola ====
Konsola to program przeznaczony dla zaawansowanych użytkowników. Służy do zarządzania komputerami uczniowskimi, na których zainstalowany jest program Agenta. Korzystanie z niego nie jest konieczne (do konfiguracji można wykorzystać **Aplikację Webową**, o czym później). Aby wykorzystać wszystkie funkcje Konsoli najlepiej zainstalować ją w tej samej sieci lokalnej, w której działają komputery uczniowskie. W takiej sytuacji Konsola łączy się z nimi bezpośrednio (czarne strzałki na ilustracji) co umożliwia szybkie przesyłanie dużej ilości danych – niezbędne przy przesyłaniu obrazu wideo oraz podglądu ekranów uczniowskich w dużej rozdzielczości. **Konsola** będzie również działać uruchomiona w dowolnym miejscu z dostępem do Internetu lecz wtedy funkcje wymagające dużej przepustowości nie będą aktywne – wciąż jednak będzie można zmienić ustawienia (np. zablokować dostęp do Internetu wybranemu komputerowi uczniowskiemu lub go wyłączyć). Jest to możliwe gdyż **Konsola** utrzymuje kontakt z komputerami uczniowskimi okrężną drogą – przez serwer **SoftStory** (strzałki niebieskie). Dla niektórych użytkowników – zwłaszcza takich, którzy mają niewielką liczbę komputerów objętych kontrolą **Konsola** może się wydać nadmiernie rozbudowanym programem. Nie są jednak skazani na jego używanie – **Aplikacja Webowa** umożliwia podstawową konfigurację i nie wymaga instalacji – jak sama nazwa wskazuje jest aplikacją uruchamianą w przeglądarce Internetowej.
Więcej informacji o **Konsoli** znajdziesz w rozdziale [[console:start|]]
===== Aplikacja Webowa =====
Aplikacja Webowa jest programem uruchamianym w przeglądarce internetowej – nie wymaga zatem instalacji. Umożliwia wykonanie podstawowych konfiguracji – zwłaszcza tych związanych główną funkcją programu **OpiekunWEB** czyli filtrowaniem Internetu. Aplikacja umożliwia również przeglądanie historii blokowanych stron. Z biegiem czasu **Aplikacja Webowa** będzie rozbudowywana o kolejne funkcje, logi i wykresy - niemniej z założenia jest ona prostszym, łatwiejszym w obsłudze odpowiednikiem **Konsoli**. Zaletą **Aplikacji Webowej** jest możliwość uruchomienia jej na dowolnym komputerze z dostępem do Internetu – również poza szkołą. Oczywiście użytkownicy nie muszą wybierać między **Aplikacją Webową** a **Konsolą**. Oba programy są dostępne dla wszystkich użytkowników i można z nich korzystać zamiennie, w zależności od potrzeb i przyzwyczajeń.
Więcej o **Aplikacji Webowej** znajdziesz w rozdziale [[webapp:start]]
===== Konto internetowe =====
Istotną różnicą w porównaniu z poprzednimi wersjami **Opiekuna** jest konieczność posiadania konta internetowego. Każdy użytkownik (nauczyciel, administrator ale nie uczeń) posiada konto na serwerze **SoftStory** umożliwiające zalogowanie się do systemu – zarówno w **Konsoli** jak i **Aplikacji Webowej**. Na swoje konto loguje się podając adres email oraz hasło. Osoba odpowiedzialna w danej szkole za funkcjonowanie **OpiekunaWEB** wskazuje nam adres email służący do logowania i otrzymuje tymczasowe hasło umożliwiające zalogowanie do systemu. Pierwszy użytkownik zostaje Administratorem - posiada pełne uprawnienia do zarządzania. Może (lecz nie musi) zaprosić kolejnych nauczycieli/administratorów, którym nadaje wybrane uprawnienia do zarządzania systemem.